Selasa, 7 April 2009

KEPUTUSAN PILIHANRAYA KECIL 7-APRIL 09

Keputusan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau.

1. R Loganathan (Bebas) - 31 undi
2. Tan Hock Huat (Bebas) -78 undi
3. Radzi Md Lazim (Bebas) - 25 undi

4. S Manikumar (PKR) - 12,632 undi
5. Mohd Fadzil Wahab (Bebas) - 83 undi
6. Abdul Rahim Abu (Bebas) - 60 undi
7. L Sarala (Bebas) - 49 undi
8. Datuk S Ganesan (BN) - 10,229 undi
9. A Jayagopal (Bebas) - 35 undi
10. S Moganakumar (Bebas) - 46 undi
11. Khamis Awang (Bebas) - 29 undi
12. Husaini Yaakob (Bebas) - 257 undi
13. M Vaneson (Bebas) - 32 undi
14. Mej (B) Anuar Abd Hamid (Bebas) - 528 undi
15. T Chandrarajan (Bebas) - 73 undi.

Undi rosak 415.
Majoriti 2,403


PUR12 V. Arumugam (Bebas) 13,225
Krishnan (BN) 10,863

Undi Rosak 1694
Majoriti 2,362

Makin ramai calon undi rosak jadi kurang pula.

Keputusan Bukit Gantang (Sumber Bernama)

07 April, 2009 22:13 PM
PAS Pertahan Bukit GantangBy: Ramjit-->
TAIPING, 7 April (Bernama) -- PAS mengekalkan kerusi Parlimen Bukit Gantang apabila calonnya Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memenangi pilihan raya kecil kawasan itu Selasa dengan memperoleh majoriti 2,789 undi. Ini merupakan kali kedua PAS memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang, yang sebelum ini merupakan kubu kuat Barisan Nasional (BN) sejak kawasan Parlimen itu diwujudkan pada 1986.

Mohammad Nizar, 52, yang juga bekas Menteri Besar Perak memperoleh 21,860 undi, menewaskan calon BN Ismail Saffian yang meraih 19,071 undi serta calon bebas Kamarul Ramizu Idris yang hanya memperoleh 62 undi dan hilang wang pertaruhannya. PAS buat kali pertama memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang pada pilihan raya umum 8 Mac tahun lalu apabila calonnya Roslan Shaharum menewaskan calon BN Datuk Abdul Azim Mohd Zabidi dengan majoriti 1,566 undi.

Keputusan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Datuk Mahmod Morsidi di pusat penjumlahan undi di Dewan Majlis Perbandaran Taiping pada pukul 9.40 malam ini.Kawasan Parlimen Bukit Gantang mempunyai 55,562 pengundi berdaftar termasuk 136 pengundi pos.Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian Roslan pada 9 Feb lepas, akibat serangan jantung.

Seramai 41,626 pengundi telah mengundi pada pilihan raya kecil itu, mewakili 75 peratus daripada mereka yang layak mengundi. Sementara itu, Mohammad Nizar memberitahu pemberita bahawa majoriti yang bertambah kepada parti itu juga menunjukkan rakyat mahu Perdana Menteri yang baru Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak membentuk kerajaan yang baik tanpa elemen rasuah dan lebih adil.

Mohammad Nizar mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah menjayakan pilihan raya kecil itu, yang dijalankan secara demokrasi. Beliau turut berikrar untuk melaksanakan tugas sebagai Anggota Parlimen dengan berhemah dan cemerlang.-- BERNAMA

------------------------------------------------------------------------------------------------

Berkempen sudah, keputusan pun sudah...... Rakyat menanti perlaksanaan. Biarlah saingan politik menjadi amalan sihat yang menguntungkan rakyat. Kepada juak-juak UMNO yang masih leka mengira duit rasuah politik, dapat duit tetapi kekuatan parti semakin susut tidak ada guna duit itu.

UMNO dan BN mesti lakukan perubahan dengan segera seperti mana di katakan oleh YB Nizar. UMNO lebih menyenangi barisan pimpinan Bahagian dan ke atas terdiri orang rasuah. Jawapan kepada persoalan ini ialah ahli UMNO ekonominya lemah. Kalau ekonominya kukuh tidak mungkin undinya dapat di beli. Penulis merakamkan ribuan terima kasih atas kiriman email berserta dengan data-data pemilihan UMNO yang lalu. InsyaAllah data-data dan luahan akan di keluarkan secepat yang mungkin.

2 ulasan:

  1. Nyata rakyat di Bukit Selambau tidak bersifat perkauman.

    BalasPadam
  2. Mungkin calon BEBAS dah serik....kekekekeke!

    BalasPadam

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab di atas ulasan yang tidak menyenangkan atau mengutuk mana-mana individu. Sebarang maklumat,pandangan,cadangan,komen dan artikel adalah diluar kawalan yang ampunya blog.Yang ampunya blog tidak akan bertanggung jawab dan menafikan segala sensitiviti bahan-bahan tersebut.